torsdag 11 oktober 2012

Filmreflektion: Rymdinvasion i Lappland

När jag skapade denna blogg hade jag för avseende att bara skriva om saker jag tycker om. Att lyfta fram det som förtjänar att lyftas fram. Ändå ska jag nu skriva en kort reflektion över Rymdinvasion i Lappland (Virgil W. Vogel, 1959). Det finns verkligen inte mycket gott att lyfta fram här, det mesta i filmen är riktigt dåligt, men jag ska göra ett försök ändå.

Handlingen är tydligt inspirerad av Invasion från Mars (It Came From Outer Space, Jack Arnold, 1953) men lyckas inte göra något intressant av den över huvud taget. Däremot gillar jag det stora håriga monstret rent utseendemässigt, det känns lite som en föregångare till Wampa i Rymdimperiet slår tillbaka (The Empire Strikes Back, Irvin Kershner, 1980) vilket förstås är positivt. Även utomjordingarna med de stora pannorna är ganska bra som sådana. Problemet med både dessa och monstret är att man inte fattar nånting av vad de faktiskt hade i Lappland att göra. Men ändå!

Även temat Midnight Sun Lament var väldigt fint både i engelsk och svensk version, liksom kameraarbetet där vissa scener och klipp faktiskt var rent av snygga. För att inte tala om det tjusiga omslaget. Filmen faller förstås pladask ändå, då den saknar mycket andra nödvändiga element som gör en film bra, men det historiska värdet gör den ändå relevant att se. Kul! Fast ändå inte så kul...

Hela filmen finns för övrigt på Youtube, även om man då missar det fina omslaget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar