fredag 12 juli 2013

Topp5-fredag #45: Nikola Tesla

Jag fortsätter hålla mig utanför populärkulturen. Fast lite anknytning finns kvar. I veckan fyllde ett av historiens verkliga genier år, en man som fascinerar än i dag, åtminstone mig: Nikola Tesla. Så jag listar fem bra saker med honom.

5. Födseln

Nikola Tesla föddes under ett oerhört kraftigt åskväder, det sades att Nikola skulle komma att bli ett mörkrets barn, men hans mor fastslog att nej, han kommer vara ett barn av ljus. Sen gick han och uppfann elektriciteten, ungefär. Bra början!

4. Hans fotografiska minne djupa avsky mot pärlor

Tesla var ju som bekant en väldigt egensinnig och udda man, det är delvis därför man älskar honom. Och vad kan toppa den mest excentriske av de excentriske om inte fotografiskt minne. Givetvis hade Tesla fotografiskt minne. Och så hatade han pärlor, han klarade inte av dem. Han kunde undvika att prata med en kvinna för att denna bar pärlsmycken, om hans sekreterare gjorde det blev hon hemskickad. Excentriskt, var det.

3. David Bowies porträttering

Man älskar ju The Prestige (Christopher Nolan, 2006) för att det är en fantastiskt bra film. Men man älskar den ännu lite ytterligare för att David Bowie inte bara medverkar, utan dessutom spelar Nikola Tesla. Det är bara så självklart på alla plan.

2. Teslaspolen

Okej jag ska vara ärlig. Jag vet inte riktigt vad Teslaspolen gör, och jag är heller inte nämnvärt intresserad. För mig räcker det med denna fantastiska bild från Teslas laboratorie som ser vrålball ut.

1. Jordbävningsmaskinen

I själva verket var det förstås ingen jordbävningsmaskin Tesla hade byggt. Det var en liten oscillator (som om nån vet vad det är, jag kallar det nog jordbävningsmaskin ändå). Jordbävningsmaskinen kunde placeras på föremål och så började den skaka. Den hände av frekvensen som behövdes för att framkalla sin jordbävning. Så Nikola Tesla satt fast den på en bjälke i sin källare och snart började hela huset skaka. Tesla fick springa ner i källaren och slå sönder sin maskin med en slägga. Är det inte fantastiskt, säg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar